Proporcje

Jeżeli kiedykolwiek korzystałaś/eś z diety to proporcje makroskładników zawsze są brane pod uwagę. Głównym celem jest wyliczenie zysku energetycznego, jaki możemy mieć z białka, węglowodanów i tłuszczy. Często pomijana jest natomiast inna wartość, niezwykle istotna tych składników, a mianowice funkcję jaką pełnią w naszym organizmie i jakie muszą być spełnione warunki, aby mieć z ich podaży jak największą korzyść i aby ich metabolizm nie obciążał organizmu. W sposób graficzny proporcje pokazane są na piramidzie zdrowia, a w niektórych krajach (np. w Kanadzie) dla ułatwienia  na talerzu dietetycznym.

Jaki przyjmujemy zakres makroskładników?

Według najnowszych badań tłuszczu powinno się  dostarczać 20-35%, węglowodanów 50- 70%, a białka od 10 do 35%. Zakres proporcji jest uzależniony od naszego somatotypu (budowy ciała), pracy jaką wykonujemy, pory roku itp.

 W praktyce żywienia powinno się zachować oczywiście odpowiednie proporcje, ale też stworzyć określone warunki pozwalające na optymalne ich wykorzystanie przez organizm.

Czym są te odpowiednie warunki?

  1. W różnych porach dnia, potrzebujemy innych proporcji makroskładników (np. na śniadanie energii w postaci węglowodanów prostych i złożonych (skrobi), a na kolację więcej białka, by organizm mógł zregenerować zużyte i uszkodzone komórki i tkanki).
  2. Odpowiednia ilość warzyw nieskrobiowych oraz nieskrobiowych zielonych, aby wspomóc trawienie ze względu na błonnik, fito oraz mikroskładniki (witaminy i mikroelementy).
  3. Owoce – tak zwane węglowodany proste – powinny być jedzone jako oddzielny posiłek. Ponieważ ze względu na prostą strukturę węglowodanową zostają strawione jako pierwsze i tworzą wyłączność na wszystkie funkcje trawienne. Kolejne pokarmy zostaną w niewystarczający sposób strawione.
  4. Białka powinny być spożywane w dużej ilość warzyw zielonych nieskrobiowych (w stosunku 1:3) i odpowiednio przygotowane. Na przykład białka pochodzenia zwierzęcego powinno się marynować w środowisku kwaśnym (ocet, cytryna, wino i tym podobne) w celu lepszego trawienia (rozpadu białek na aminokwasy), podobnie jak rośliny strączkowe, które wymagają moczenia i długiego gotowania, najlepiej w odpowiednich ziołach.
  5. Pokarm powinien być odpowiednio pogryziony i przeżuty (minimum 50 razy), zwłaszcza dotyczy to pokarmów roślinnych.
  6. Produkty powinny być najlepszej jakości i nierafinowane (nieprzetworzone).
  7. Istotnym elementem pomocnym w trawieniu makroskładników są mikroorganizmy w naszym układzie pokarmowym. Możemy o nie zadbać jedząc produkty kiszone i fermentowane.

A więc po co są proporcje? Dzięki dbaniu o proporcję poprawiasz swoje trawienie, z za tym idzie lepsze wykorzystanie pokarmów, mniejsze obciążenie narządów trawiennych, odpowiednie odżywianie. Równoważysz również procesy zachodzące wewnątrz Ciebie, zarówno na poziomie psychiki jak i ciała.

← Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.