Mięso i węglowodany

Wszystkie grupy produktów, niezależnie czy są pochodzenia zwierzęcego, czy roślinnego mają w swojej zawartości wszystkie makroskładniki do których należą białko, węglowodany i tłuszcze. Jak to możliwe, żeby mięso miało węglowodany, a owoce tłuszcze?  A jednak? W mięsie znajduje się glikogen, który tak jak w roślinach skrobia pełni funkcję energetyczną i należy do węglowodanów złożonych. A tłuszcz w owocach? Poza dostarczaniem energii, z czego jest najbardziej znany, tłuszcz jest także materiałem budulcowym dla komórek, tkanek i narządów. W owocach występuje głównie w miąższu.

Jak już wiemy makroskładniki dzielimy na trzy grupy: białka, węglowodany i tłuszcze. Natomiast mikroskładniki to witaminy i minerały oraz zawarte w roślinach fitoskładniki, w grzybach mytoskładniki, a w produktach odzwierzęcych zooskładniki.

Podział na grupy produktów powstał ze względu na przewagę któregoś z makroskładników i dlatego dzielimy pokarmy na bogate w białka, w tłuszcze lub węglowodany.  Taki podział pomaga w układaniu diet, tak by wiedzieć w jakich ilościach i proporcjach spożywać dane grupy pokarmów.

We współczesnej dietetyce,  ze względu na zniekształcanie naturalnych produktów i dodawanie do gotowych potraw cukru białego lub syropu glukozowo-fruktozowego, czy fruktozy i tym podobnych cukrów rafinowanych, powstała oddzielna grupa produktów w której przeważa ten składnik. Mianowicie z węglowodanów prostych, do których bez wątpienia należą wyżej wymienione cukry, wydzielono grupę, która nosi nazwę CUKRY. Tej grupy staramy się wystrzegać!

Makro i mikro składniki pełnią ważną rolę w naszym organizmie i każdy z nich jest niezbędny. Oznacza to, że w okresie tygodniowym trzeba dostarczyć organizmowi wszystkich tych niezbędnych składników, a przede wszystkim witamin. Zatem nie ma potrzeby codziennie wydzielać konkretnych grup i trzymać się ściśle twierdzenia, że każdego dnia muszę dostarczyć wszystkich niezbędnych aminokwasów z białka. Jedząc mniej potraw pochodzenia zwierzęcego, a więcej roślinnego i zróżnicowanego dostarczysz wszystkich aminokwasów egzogennych, czyli takich, których nasz organizm nie wytwarza. Niezwykle istotne jest natomiast, aby zachować proporcje makroskładników i zwiększyć podaż mikroskładników, poprzez jedzenie większej  ilości warzyw.

Chcesz wiedzieć więcej ? Przeczytaj następny artykuł ! Poznaj łatwiejszy system mierzenia wielkości posiłków i dołącz do naszego programu!

A co Ty o tym sądzisz? Jakie przeświadczenia kształtują Twoje życie? – Proszę podziel się nimi w komentarzu

← Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.